Tämä kurssi on jo päättynyt.

Kurssin viimeisimmän version löydät täältä: O1: 2024

Luku 1.1: Kurssin esittely

Tästä sivusta:

Pääkysymyksiä: Mistä tässä kurssissa on kysymys? Miten kurssilla toimitaan?

Mitä käsitellään? Kurssin tavoitteita, osasuorituksia, toimintatapoja, arviointia ja tiedotus- ja neuvontakanavia.

Mitä tehdään? Luetaan. Tutustutaan kurssin keskustelupalstaan.

Suuntaa antava työläysarvio:? Puoli tuntia tai alle.

Pistearvo: A5.

../_images/person01.png

Johdanto

Tervetuloa Ohjelmointi 1 -kurssille!

Tässä kurssimateriaalissa, jonka ensimmäistä lukua nyt luet, yhdistyvät oppikirjaa vastaava lukemisto ja harjoitustehtävät. Materiaali sijaitsee oppimisympäristössä nimeltä A+, jota käytämme tehtävien palauttamiseen ja arviointiin.

Tervetuloa Ohjelmointi 1 -kurssille!

Tässä kurssimateriaalissa, jonka ensimmäistä lukua nyt luet, yhdistyvät oppikirjaa vastaava lukemisto ja harjoitustehtävät.

Kurssimme verkossa tarjoama aineisto on sen verran monimuotoista, ettei sitä saa mielekkäällä tavalla esille Aallon yleiseen MyCourses-järjestelmään. Kurssimateriaali sijaitsee siis tässä oppimisjärjestelmässä nimeltä A+, jota käytämme myös tehtävien palauttamiseen ja arviointiin.

Tälle kurssille ei tarvitse eikä voi ilmoittautua Oodissa. Riittää kun ilmoittaudut kurssin etusivulla A+:ssa.

Kurssin tavoitteet

Laveasti sanottuna kurssin tavoitteet ovat seuraavat.

Kurssin jälkeen toivottavasti:

  • olet tullut tulokseen, ettei ohjelmointi ole ihan typerää touhua, ja
  • osaatkin ohjelmointia ainakin jonkin verran.

Jotta näiden tavoitteiden ymmärtäminen olisi mahdollista, poiketaan hetkeksi itse aiheeseen ja palataan sitten kurssijärjestelyihin.

Ohjelmointi on tietokoneohjelmien laatimista, mutta mitä ovat ohjelmat? Ja mikä lasketaan tietokoneeksi?

Ohjelmat tietokoneissa

../_images/devices.png

Erilaisia laitteita

Tietoteknisiä laitteita luokitellaan usein:

  1. yleiskäyttöisiin tietokoneisiin (general-purpose computer), jollaista voi käyttää erilaisiin tarkoituksiin (esim. pöytätietokoneet, läppärit),
  2. sulautettuihin järjestelmiin (embedded system) eli laitteisiin, joilla on yksi tai muutama tarkoitus ja joissa on sisäänrakennettu tietokone (esim. kulkuneuvot, pankkiautomaatit, pesukoneet, tulostimet, robotit, monet lelut).

Molemmanlaisissa laitteissa tietokone suorittaa ohjelmia (program). Ohjelmat jotka ohjaavat laitetta toimimaan halutulla tavalla. Tällä kurssilla keskitymme yleiskäyttöisiin tietokoneisiin, mutta samat pääperiaatteet toimivat myös sulautetuissa järjestelmissä.

Entä kännykät?

Ovatko matkapuhelimet yleiskäyttöisiä tietokoneita vai sulautettuja järjestelmiä? Millä perusteella? Mieti itse ja selvitä halutessasi internetistä, mitä asiasta on sanottu.

(Kurssimateriaalin harmaareunuksisissa laatikoissa, kuten tässä, on lisämateriaalia, jonka ohittaminen ei haittaa kurssisuoritusta. Esimerkiksi äskeinen on täysin vapaaehtoinen harjoitus, josta ei saa pisteitä mutta josta voi vaikka oppia jotain.)

Erilaisia ohjelmia

../_images/end_user.png

Loppukäyttäjä ja sovellusohjelmia.

Useimmille suomalaisille tuttu ohjelmatyyppi on sovellusohjelma eli sovellus (application; varsinkin mobiililaitteiden yhteydessä nykyään usein suomeksikin "applikaatio"). Sovellus tarjoaa käyttäjälle tiettyyn aihepiiriin liittyviä palveluita. Tekstinkäsittelyohjelma, tietokonepeli ja WWW-selain ovat esimerkkejä sovelluksista.

Sovellusten ohella muita ohjelmatyyppejä ovat:

  • Ohjelmakirjasto (software library) eli valikoima yleiskäyttöisiä osaohjelmia, jotka auttavat erilaisten ohjelmien toteutuksessa.
  • Ajuriohjelma (driver), joka ohjaa tietyn oheislaitteen käyttöä.
  • Käyttöjärjestelmä (operating system) kuten Windows, Linux tai macOS, joka hallinnoi laitteistoresursseja ja tarjoaa loppukäyttäjälle mahdollisuuden käynnistää haluamiaan sovelluksia.

Tällä kurssilla keskitymme sovellusohjelmiin: harjoitustehtävissämme esiintyvät esimerkiksi seikkailupeli, kokemuspäiväkirja ja kaupunkilaisten muuttokäyttäytymistä simuloiva ohjelma. Sovellusten laatimisessa käytämme apuna valmiiksi laadittuja ohjelmakirjastoja. Ajuriohjelmia ja käyttöjärjestelmiä emme suoranaisesti käsittele, mutta kurssilla opitut yleiset ohjelmointikäsitteet ovat sovellettavissa niissäkin yhteyksissä.

Ohjelmien ja ohjelmoinnin luonteeseen palaamme materiaalin seuraavassa luvussa 1.2. Jatketaan nyt kurssiesittelyä.

Kurssin tavoitteet uudestaan

Kurssin tavoitteena on siis, että oppisit laatimaan ja muokkaamaan pienehköjä sovellusohjelmia kuten pelejä tai kirjanpito-ohjelmia. Lisäksi toivomme, että huomaat, että moinen voi olla sekä hauskaa että hyödyllistä!

Kuten kurssin nimestäkin huomaa, ei tämä ensimmäinen ohjelmointikurssi yksinään tee kenestäkään ohjelmoinnin mestaria, vaikka konkreettisia taitoja jo saavutetaankin. Tämä kurssi on tarkoitettu ensimmäiseksi osaksi ohjelmoinnin perusopintoja.

Esitiedot

Kurssi ei edellytä esitietoja ohjelmoinnista.

Tietokoneen ja Aallon tietojärjestelmien käytön perusteet pitää osata: webin selaaminen, sähköposti, "Mikä on tiedosto?", "Mikä on kansio/hakemisto?" jne.

Tietokoneen käytön perusteet pitää osata: webin selaaminen, sähköposti ja oman työympäristön perusasiat, oli ympäristönä sitten Linux, Windows tai macOS.

Vaikka kurssin ensisijainen opetuskieli on suomi, niin jonkinmoinen englannin kielen taito tulee tarpeeseen. Moniin esimerkkeihin ja tehtäviin liittyy englanninkielisiä dokumentteja. Tämä heijastaa sitä, että ohjelmointi on kansainvälinen ala ja monet aiheeseen liittyvät web-sivustot ja työkalut ovat englanniksi. Yritysten ohjelmointiprojekteissa myös usein käytetään englantia.

Yksinkertaisesta koulutason matematiikasta on apua yksittäisissä kohdissa kurssia, mutta vaatimukset eivät tältä osin ole suuret.

Osasuoritukset

Kurssiin kuuluu kolme osasuoritusta, joista kaksi ensimmäistä kytkeytyvät yhteen:

  1. Harjoitustehtävät ovat kurssin ylivoimaisesti tärkein osa. Tehtävistä saa arvosanan 0–5, joka on samalla myös arvosanasi koko kurssista. Kurssin läpäiseminen edellyttää hyväksyttyä arvosanaa harjoitustehtävistä eli vähintään ykköstä.
  2. Tämän oppimateriaalin luvuista kerätään lukukohtaista palautetta eli ajankäyttöarvio sekä askarruttamaan jääneitä kysymyksiä, mielipiteitä yms. Tämä on pakollinen osa kurssia!
  3. Lopuksi pitää täyttää kurssipalautekysely, jossa arvioidaan kurssia kokonaisuutena ja joka julkaistaan oppimateriaalin lukuna numero 13.1. Myös kurssipalautekysely on pakollinen.

Alla on kerrottu lisää harjoitustehtävistä ja lukukohtaisesta palautteesta. Kurssipalautekyselystä muistutetaan vielä erikseen aikanaan.

Kurssilla ei ole tenttiä. Tai luentoja.

Oppimateriaali ja harjoitustehtävät

Tehtävineen ja liitteineen materiaali kattaa koko kurssisisällön. Kurssilla ei ole muuta oppikirjaa. Joitakin kirjaehdotuksia on erillisellä Kirjoja ja linkkejä -sivulla.

Kurssin harjoitustehtävät on upotettu tähän oppimateriaaliin. Tulet tehneeksi ne samalla kun perehdyt oppimateriaalin lukuihin.

Kurssisisältö jakautuu kierroksiin ja tasoihin, mistä lisää seuraavaksi.

Kierrokset

Tehtävät jakautuvat ajallisesti kierroksiin 1–12; kierroksella 13 on vain kurssipalautekysely eikä varsinaisia tehtäviä. Jokaisella kierroksella on määräaika, deadline, johon mennessä kierroksen suoritukset on palautettava.

Ensimmäisen kierroksen deadline on ke 16.09.2020 klo 12:00 päivällä. Seuraavien kierrosten määräajat ovat yleensä viikon välein edellisestä. (Kuitenkaan keskiviikkona 18.11.2020 ei sulkeudu mitään kierrosta, vaan silloin sopii työstää isompaa tehtäväkierrosta pidempään.)

Kierrokset 1–12 avataan heti kurssin alussa. Kierroksen 13 kurssipalautekysely avataan 12. kierroksen sulkeuduttua joulukuussa.

Deadline

Ensimmäinen kalmanlinja on jo 16.09.2020. Huomaa, että jo ensimmäisen kierroksen tehtäviin menee kyllä aikaa. Kannattaa varata noin tusinan verran tunteja kierroksen läpikäymiseen, mieluummin varmuuden vuoksi ylikin!

Huomaa tenttiviikko

Kuudennen kierroksen määräaika on syksyn puolessa välissä tenttiviikolla. Jos sinulla on siinä paikkeilla muiden kurssien tenttejä, kannattaa suunnitella aikataulu erityisen huolellisesti etukäteen. O1:n aikataulu on sikäli joustava, että tehtäviä voi tehdä jo etuajassa.

Määräaika kesken tenttiviikon ei ole täydellinen ratkaisu, mutta näin lienee parempi kuin jos jakaisimme saman työmäärän vain muille syksyn viikoille. Päätöstä tehdessä on myös painotettu O1:n ensisijaisen kohderyhmän eli SCI-koulun fuksien työrytmiä; heillä ei ole tuossa pahaa tenttisumaa.

Pisteet ja tasot

Kunkin kurssimateriaalin luvun alusta löytyy merkintä sen pistearvosta: kirjain A, B tai C sekä luku, esim. "B50".

Kirjain kertoo mille tasolle tuon luvun tehtävät kuuluvat:

  • A-tason tehtävät opettavat ja arvioivat kurssin vähimmäistavoitteisiin liittyviä asioita ja ovat kaikille pakollisia.
  • B-tason tehtävät eivät ole pakollisia mutta ovat erittäin suositeltuja kaikille, jotka aikovat ottaa jatkokursseja.
  • C-tason tehtävät ovat vapaaehtoisia mutta hyödyllisiä ja tarkoitettu niille, jotka haluavat oppia mahdollisimman paljon. Monet niistä ovat myös oikein kivoja.

Tasokirjaimen perässä on enimmäispistemäärä, jonka kyseisestä luvusta yhteensä voi saada. Esimerkiksi tämän esittelyluvun alussa lukee "A5", joten sen lukemalla ja siihen liittyvään pieneen tehtävään oikein vastaamalla saa viisi A-tason pistettä. Tehtävä on tuolla alempana.

Työläämmistä tehtävistä saa yleensä enemmän pisteitä kuin vähemmän työläistä saman tason tehtävistä. Korkeampien tasojen tehtävät eroavat alempien tasojen tehtävistä aihepiireiltään, työmäärältään ja/tai vaikeusasteeltaan.

Materiaali sisältää myös lisätreenitehtäviä ja haastetehtäviä, jotka ovat täysin vapaaehtoisia eivätkä tuota tehtäväpisteitä.

Alla on kaavio tehtävien sijoittumisesta kierroksille. Kuten siitä huomaat, A-pisteitä on tarjolla vain alkupään kierroksilla ja C-pisteitä loppupäässä. Käytännössä kurssin pakollinen osa tulee suoritettua syyslukukauden ensimmäisinä kuukausina.

../_images/o1_structure-fi.png

Tehtävien palauttaminen ja automaattinen arviointi

A+ arvioi palautuksesi lähes kaikkiin kurssin tehtäviin automaattisesti ja antaa välittömän palautteen. Monet tehtävistä ovat pisteytettyjä ohjelmointitehtäviä. Niistä saat pisteitä sen perusteella, toimiiko tehtävän ratkaisuksi laatimasi ohjelma tehtävänannon mukaisesti.

A+:n tarkastus on pikkutarkka, ja sinulta edellytetään huolellisuutta. Hyvänä puolena — jos tuo edellinen nyt oli huono — A+ on valmiina päivin öin, nopea ja tasapuolinen.

Pisteytetyille tehtäville on määritelty enimmäismäärä palautusyrityksiä. Tehtävän luonteesta riippuen yritysten määrä on jotakin kolmen ja kymmenen väliltä. Paras ennen määräaikaa tehty palautus jää voimaan.

Tehtävien esimerkkiratkaisut julkaistaan A+:ssa saman tien kunkin kierroksen sulkeutumisen jälkeen. Koska moniin tehtäviin ei ole yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua, oman ratkaisun vertaaminen esimerkkiratkaisuihin on usein opettavaista, myös silloin kuin sait tehtävän ratkaistua.

Tämä ei ole vitsi

Varaudu tekemään töitä! Ajoissa!

Valtaosa harjoitustehtäväpisteistä tulee soveltavista tehtävistä, joissa laadit itse ohjelmia. Näihin tehtäviin menee huomattavan paljon aikaa. Tehtäviä ei kannata jättää deadlinea edeltävään iltaan, tai aikataulun kanssa käy helposti hyvinkin köpelösti. Silmäile tehtäväkierroksia etukäteen, laadi ajankäyttösuunnitelma ja aloita mahdollisimman aikaisin.

Tehtäväpisteiden vahvistaminen ja lukukohtainen palaute

Tämän sivun ja kaikkien muidenkin kurssimateriaalin lukujen lopuissa on palautelomake. Näihin lukukohtaisiin lomakkeisiin vastaaminen on pakollinen osa kurssia: tehtäväpisteet luvusta eivät tule voimaan ennen kuin olet vastannut lukukohtaiseen palautelomakkeeseen!

Homma toimii näin:

  1. Luet luvun ja teet siihen liittyvät tehtävät. A+ arvioi vastauksesi ja ilmoittaa, paljonko pisteitä olet saamassa.
  2. Täytät lukukohtaisen palautelomakkeen. Sinulta pyydetään palautteena ainakin arviota käyttämästäsi ajasta. Tällä on sama määräaika kuin kierroksella muutenkin!

Pistetilannesivusi A+:ssa osaa huomioida myös palautelomakkeet. Sivulta näkyy, jos jokin lukukohtainen palautelomake on täyttämättä.

Kysymykset ja palaute huomioidaan!

Toivottavasti kirjoitat sanallista palautetta mahdollisimman monesta luvusta. Palautteen ei tarvitse olla mielipide. Se voi olla myös jokin kysymys kurssin sisällöstä, pohdinta omasta oppimisesta tai jotakin muuta.

Emme suinkaan heitä kysymyksiäsi ja kommenttejasi Mappi Ö:hön. Luemme ne kaikki ja käytämme niitä kurssin aikana sekä tulevien kurssiversioiden suunnittelussa.

Yleiset ja muuten mielenkiintoiset kysymykset poimitaan (anonyymisti) viikkokoosteisiin, joita julkaistaan kurssimateriaalin yhteydessä jo tämän saman syksyn aikana.

Viikkokooste julkaistaan aina tehtäväkierroksen sulkeuduttua. Koosteissa vastataan opiskelijoiden lähettämiin kysymyksiin, selvennetään aiheita, joista on pyydetty lisäselvennystä, ja tarjotaan syventävää materiaalia. Teiltä kerätyt viestit vaikuttavat näihin kaikkiin.

Tehtäväpisteet ja arvosana

Kurssiarvosana (0–5) määräytyy tehtävien perusteella.

  • Tekemällä melkein kaikki A-tehtävät saat ykkösen.
  • Kakkonen ja kolmonen edellyttävät myös B-tehtävien tekemistä.
  • Tekemällä vielä lisäksi C-tehtäviä saat nelosen tai viitosen.

Sama tarkemmin taulukossa:

Arvosana Taso A Taso B Taso C Kuvaus
1 1900 Vähimmäistavoitteet saavutettu.
2 2100 400  
3 2100 750 Vastaa suunnilleen jatkokursseille riittävää osaamistasoa.
4 2100 750 500  
5 2100 750 750 Tätä enempää pisteitä ei tarvitse viitoseen.
maksimi 2200 850 860 Eli ihan jokaista pistettä joka tehtävästä ei tarvitse kerätä.

Esimerkiksi saadaksesi kurssiarvosanan 4 sinun pitää siis tehdä:

  • vähintään 2100 pisteen edestä A-tason tehtäviä...
  • sekä vähintään 750 pisteen edestä B-tason tehtäviä...
  • sekä vähintään 500 pisteen edestä C-tason tehtäviä...

(Lisäksi pitää täyttää lukukohtaiset palautelomakkeet niistä luvuista, joista teit tehtäviä, ja kurssipalautekysely joulukuussa.)

Tehtäväarvosana siis muodostuu hieman mutkikkaasti, mutta onneksi löydät ajantasaisen raportin osasuorituksistasi pistetilannesivultasi.

Jos A-pisteitä puuttuu, voi niitä korvata "yksi yhteen" -tyyppisesti B- tai C-pisteillä. Jos B-pisteitä puuttuu, niitä voi korvata C-pisteillä. Pistetilannesivusi osaa näyttää tällaiset korvaamiset automaattisesti.

Tentti (vain Aallon ulkopuolisille opiskelijoille)

Jotta kurssista voi saada yliopiston kurssisuorituksen, täytyy osallistua kurssin loppupuolella kokeeseen eli tenttiin. Tentin voi tehdä joko muussa oppilaitoksessa, jossa osallistuja opiskelee, tai Aalto-yliopiston tiloissa. Omassa oppilaitoksessa suoritettavaa koetta varten tarvitaan "kotikoulusta" vastuuhenkilö, joka voi valvoa suorituksen ja toimittaa tenttipaperit Aaltoon. Tarkempi ohjeistus tästä tiedotetaan myöhemmin syksyllä.

Jos haluat vain oppia ohjelmointia eikä tarvetta yliopiston kurssimerkinnälle ole, ei tenttiä tarvita.

Parityöstä

Harjoitukset saa tehdä yksin tai pareittain.

Yksinkin on siis lupa tehdä, jos haluaa, mutta yhteistyössä pääsee kommunikoimaan parin kanssa ja joutuu jäsentämään ajatuksiaan paremmin. Yksi havaitsee virheitä, jotka toiselta jäivät huomaamatta. Sosiaalinen paine estää liian laiskottelun.

Suosittelemme parityötä, jos sinulla on siihen mahdollisuus. Yhteistyössä pääsee kommunikoimaan parin kanssa ja joutuu jäsentämään ajatuksiaan paremmin. Yksi havaitsee virheitä, jotka toiselta jäivät huomaamatta. Sosiaalinen paine estää liian laiskottelun.

Aiemman vuoden kurssilainen kommentoi:

Parityöskentely helpotti kurssin suorittamista huomattavasti. Parin kanssa erinäisiä asioita tuli pohdittua, ja omaa ratkaisua piti perustella, esim. miksi joku koodinpätkä toimii.

Parityöllä tarkoitamme siis materiaaliin perehtymistä ja tehtävien tekemistä yhdessä. Tehtävien tai kierrosten jakaminen osiin kaverin kanssa on kiellettyä.

Tehtävää palauttaessasi valitse, palautatko tehtävän yksin vai parin kanssa. Paria voi vaihtaa kurssin aikana mutta ei kesken yksittäisen tehtävän. Kun olet kerran palauttanut tietyn tehtävän joko yksin tai tietyn parin kanssa, niin mahdolliset myöhemmät korjauspalautukset samasta tehtävästä pitää tehdä samalla kokoonpanolla.

Kurssimateriaalin lukujen lopuissa olevat palautekyselyt ovat henkilökohtaisia, eli niihin ei voi tehdä paripalautusta. Kurssin lopussa järjestettävä palautekysely on myös henkilökohtainen.

Kannattaa etsiä työpari heti kurssin alussa. Voit käyttää apuna kurssin sähköisiä keskustelufoorumeita, joista lisää ihan kohta tällä sivulla. Aiemmalta osaamistasoltaan sinua vastaava pari lienee paras vaihtoehto.

Pohtikaa ja keskustelkaa. Laatikaa ohjelmia yhdessä päättämällänne tavalla; kumpikin vuorollaan voi toimia kirjurina. Molempien työparin jäsenten on oltava perillä kaikista parin tuottamista ratkaisuista.

Moni on kurssin yksinkin suorittanut, joten ei parityö ehdoton edellytys onnistumiselle ole.

Myös isommalla porukalla opiskelu ja ajatustenvaihto on sallittua, kunhan kukin pari tai opiskelija tuottaa omat ratkaisunsa. Esi-isäsikin kertoo:

Sitä yhteisön fiilistä, kun kaikki istuu 6h pöydän ympärillä samaa tehtävää tekemässä. Ryhmässä kyllä oppii parhaiten!

Jos säpsähdit mainintaa kuuden tunnin tehtävästä, niin voit lohduttautua sillä, että sellaisia on luvassa vasta myöhemmin. Pienemmistä lähdetään liikkeelle. Yhteistyössä on silti voimaa.

Itsestäänselvyyksiä

Harjoitustehtävien ratkaisujen tai niiden merkittävien osien kopiointi toisilta opiskelijoilta tai muualta ei ole sallittua. Samoin kiellettyä on pisteiden hankkiminen yrittämällä harhauttaa automaattista tarkastusjärjestelmää.

Kopioimisella ja muilla väärinkäytöksillä on seuraamuksia Aallon säädösten mukaisesti. Opiskelijoiden kirjoittamia ohjelmia tutkitaan myös tässä mielessä.

Opiskelun tueksi: harjoitusryhmät, keskustelufoorumit ym.

Oppimateriaaliin ja sen sisältämiin tehtäviin paneutumisessa oma panoksesi on ratkaiseva. Tuemme kuitenkin opiskelua usealla eri tavalla:

"Harjoitusryhmät"

Kurssin assistentit eli assarit päivystävät harjoitusryhmissä kaikkina arkipäivinä kurssin aikana. Koronasyksynä 2020 nämä "harjoitusryhmät" toteutetaan etäneuvontana. Tarkempi aikataulu löytyy erilliseltä sivulta. Poikkeusoloista johtuen tämä toimintamuoto on avoin vain niille, joilla on Aallon käyttäjätunnukset, mutta muut neuvontakanavat palvelevat muitakin.

Kurssin assistentit eli assarit päivystävät harjoitusryhmissä kaikkina arkipäivinä kurssin aikana. Koronasyksynä 2020 nämä "harjoitusryhmät" toteutetaan etäneuvontana.

Näitä assaripäivystyksiä järjestetään kymmeniä tunteja viikossa. Tarkempi aikataulu ja ohjeet löytyvät erilliseltä sivulta.

Harjoitusryhmiin ei ole erillistä ilmoittautumista, vaan voit käydä niissä vapaasti. Voit tulla kysymään assarilta, kun et omin neuvoin pääse eteenpäin.

Osassa harjoitusryhmistä saat neuvontaa myös ruotsiksi. Nämä ryhmät on merkitty viikkoharjoitussivulle.

Keskustelua ja uutisia: Piazza

Piazza on WWW-selaimessa toimiva keskustelufoorumi, jossa kurssillamme on oma palsta. Piazzassa voit esimerkiksi kysyä asioita henkilökunnalta tai muilta opiskelijoilta. Vastaus tulee yleensä viimeistään vuorokauden päästä. Tällä foorumilla voit myös käydä muuta kurssiin liittyvää keskustelua. Henkilökunta julkaisee Piazzassa ajankohtaistiedotteita (jotka tulevat myös kurssin etusivulle A+:ssa).

../_images/piazza.png

Lomake uuden kysymyksen kirjoittamiseen Piazzassa.

Pääset Piazza-järjestelmään A+:n valikon linkistä. Suora osoite on tämä:

Jotta Piazza tulee heti edes vähän tutuksi, tehdään pieni harjoite.

A+ esittää tässä kohdassa tehtävän palautuslomakkeen.

Tarkista myös Piazza-asetuksesi!

Kannattaa käydä tarkistamassa asetukset Piazzan oikean yläkulman rataskuvakkeesta. Voit kyllä jättää tämän tekemättäkin, mutta silloin Piazza lähettää sinulle sähköposti-ilmoituksia uusista viesteistä kurssifoorumilla oletusarvoisesti varsin lyhyin väliajoin. Asetuksista voit esimerkiksi harventaa ilmoitustahtia.

Vaihtoehtoinen keskustelukanava: Telegram

Piazza on kurssin ensisijainen keskustelupalsta ja paikka esittää tehtäviin liittyviä kysymyksiä, mutta Piazzan ohella kurssilla on myös Telegram-palvelussa ryhmä nimeltä aalto-o1, jolla käydään reaaliaikaista keskustelua kurssiin liittyen. Telegram-ryhmässä ei ole virallista henkilökuntapäivystystä, mutta osa kurssihenkilökunnasta ja opiskelijoista hengailee siellä ja vastauksia lyhyihin kysymyksiin saattaa (takeettomasti) saada nopeastikin.

Voit käyttää Telegramia erillisenä sovelluksena tai selaimen kautta.

Kurssin Telegram-keskusteluryhmään pääset tästä linkistä:

Henkilökunta

Vastaava opettaja Juha Sorva

../_images/juha_sorva.jpg

Juha

Juha vastaa kurssin suunnittelusta, oppimateriaalista, tiedotuksesta, palautteiden käsittelystä, viikkokoosteista ja järjestelyistä yleisesti.

Sähköposti: juha.sorva@aalto.fi

Pääassistentit Nikolas Drosdek, Niklas Kröger ja Joonatan Honkamaa

../_images/nikolas_niklas_dinkku.jpg

Nikolas, Niklas, Joonatan(?)

Pääassarit ohjaavat muiden assistenttien työtä, kehittävät ohjelmointitehtävien automaattista arviointia, ylläpitävät kurssia täällä A+-oppimisympäristössä ja osallistuvat opetukseen muiden assarien kanssa.

Sähköposti: o1-head-assistants-sci@list.aalto.fi

Assistentit

Yli kaksikymmentä kurssiassistenttia eli "assaria" auttaa opiskelijoita harjoitusryhmissä. He ovat: Sanna Alander, Veera Alt, Nikolas Drosdek, Kirill Enckell, Markus Enroth, Matthew Higgins, Joonatan Honkamaa, Tuukka Jaakkola, Mira Keränen, Otso Koiso-Kanttila, Niklas Kröger, Joel Lahenius, Kaarlo Liukkonen, Cedric Neergaard, Vinh Nguyen, Anna Nikander, Konsta Olkkonen, Balázs Nagyváradi, Ville Pihlava, Into Pääkkönen, Linnea Risku, Pyry Ruotsalainen, Mathilda Smith, Kristiina Suojanen, Sonja Tervola ja Sergey Zakuraev.

Assarit myös arvostelevat osan harjoitustehtävistä sekä hoitavat sekalaisia muita tehtäviä. Kunkin assarin harjoitusryhmäajat löytyvät harjoitusryhmäsivulta.

Yli kaksikymmentä kurssiassistenttia eli "assaria" auttaa opiskelijoita harjoitusryhmissä. He myös arvostelevat osan harjoitustehtävistä sekä hoitavat sekalaisia muita tehtäviä.

Avoimen kurssin henkilökunta

../_images/otto_seppala.jpg

Otto

Kurssista tarjotaan samanaikaisesti myös puhtaasti verkossa järjestettävä versio, MOOC, joka on avoinna muillekin kuin Aallon omille opiskelijoille. Avoimen kurssiversion opettajat ovat Otto Seppälä (otto.seppala@aalto.fi) ja Juha Sorva (juha.sorva@aalto.fi).

Kurssista tarjotaan samanaikaisesti myös puhtaasti verkossa järjestettävä versio, MOOC, joka on avoinna muillekin kuin Aallon omille opiskelijoille.

Avoimen kurssin opettajat ovat Otto Seppälä ja Juha Sorva. Otto vastaa avoimen kurssiversion erityisjärjestelyistä, ja häneen voi olla yhteydessä asioissa, jotka liittyvät esimerkiksi MOOC:in suoritusmerkintöihin: otto.seppala@aalto.fi

Tervetuloa vielä kerran!

Me kurssihenkilökunnan jäsenet pyrimme näkemään vaivaa, jotta kurssi onnistuisi. Toivottavasti jaksat myös panostaa kurssiin, vaikka se onkin työläs ja haastava!

Yhteenvetoa

  • Kurssin pakolliset osasuoritukset ovat: harjoitustehtävät, lukukohtainen palaute sekä kurssipalautekysely.
  • Kurssimateriaaliin perehtyminen ja siinä olevien harjoitusten tekeminen on ylivoimaisesti tärkein kurssin osa.
    • Kurssiarvosana tulee suoraan harjoitustehtävien perusteella, kunhan palauteosiot on hoidettu. Ensimmäinen palauteosio on tuossa alla.
    • Kurssi tähtää käytännön ohjelmointitaidon kehittämiseen. Valtaosa tehtäväpisteistä tulee soveltavista ohjelmointitehtävistä.
  • Harjoitusryhmät, keskustelufoorumit ja viikkokoosteet tukevat tehtävien tekemistä.
  • Ensimmäinen deadline on pian!
  • Suosittelemme, että etsit itsellesi työparin.
  • Tämä oppimateriaali liittyy Aallon Ohjelmointi 1 -kurssiin, joka tarjotaan avoimena nimellä Ohjelmoinnin MOOC.
  • Kurssin pakolliset osasuoritukset ovat: harjoitustehtävät, lukukohtainen palaute sekä kurssipalautekysely. Virallisen todistuksen saaminen MOOC-kurssista edellyttää lisäksi tentin läpäisyä.
  • Kurssimateriaaliin perehtyminen ja siinä olevien harjoitusten tekeminen on ylivoimaisesti tärkein kurssin osa.
    • Kurssiarvosana tulee suoraan harjoitustehtävien perusteella, kunhan palauteosiot on hoidettu. Ensimmäinen palauteosio on tuossa alla.
    • Kurssi tähtää käytännön ohjelmointitaidon kehittämiseen. Valtaosa tehtäväpisteistä tulee soveltavista ohjelmointitehtävistä.
  • Keskustelufoorumit tukevat tehtävien tekemistä. Tarjolla on myös viikkokoosteita sekä aaltolaisille harjoitusryhmiä.
  • Ensimmäinen deadline on pian kurssin alun jälkeen!

Palaute

Huomaathan, että tämä on henkilökohtainen osio! Vaikka olisit tehnyt lukuun liittyvät tehtävät parin kanssa, täytä palautelomake itse.

Tekijät

Tämän oppimateriaalin kehitystyössä on käytetty apuna tuhansilta opiskelijoilta kerättyä palautetta. Kiitos!

Materiaalin luvut tehtävineen ja viikkokoosteineen on laatinut Juha Sorva.

Liitesivut (sanasto, Scala-kooste, usein kysytyt kysymykset jne.) on kirjoittanut Juha Sorva sikäli kuin sivulla ei ole toisin mainittu.

Tehtävien automaattisen arvioinnin ovat toteuttaneet: (aakkosjärjestyksessä) Riku Autio, Nikolas Drosdek, Joonatan Honkamaa, Jaakko Kantojärvi, Niklas Kröger, Teemu Lehtinen, Strasdosky Otewa, Timi Seppälä, Teemu Sirkiä ja Aleksi Vartiainen.

Lukujen alkuja koristavat kuvat ja muut vastaavat kuvituskuvat on piirtänyt Christina Lassheikki.

Muiden lukujen lopuissa on lisäyksiä tähän tekijäluetteloon.

a drop of ink
Palautusta lähetetään...