Tämä kurssi on jo päättynyt.

Kurssin viimeisimmän version löydät täältä: O1: 2024

Luku 11.3: Vähän tiedostojen käsittelystä

Tästä sivusta:

Pääkysymyksiä: Miten lataan dataa (teksti)tiedostosta ohjelman käsiteltäväksi? Tai tallennan dataa tiedostoon?

Mitä käsitellään? Tekstitiedoston lukeminen ja kirjoittaminen. Sivurooleissa: iteraattorit, try, finally. Lopussa muitakin bonusaiheita.

Mitä tehdään? Luetaan. Vapaaehtoinen ohjelmointiharjoitus.

Suuntaa antava työläysarvio:? Tunti. (Tai voit ohittaa kokonaan.)

Pistearvo: Vapaaehtoinen osio; ei pisteitä.

Oheisprojektit: Files (uusi)

../_images/sound_icon4.png

Muuta: Yhdessä esimerkissä käytetään o1.play-funktiota, mutta äänien kuunteleminen on tässä luvussa toissijaista.

../_images/robot_fight.png

Johdanto

Tiedostojen käyttö ohjelmissa

Tähän asti kurssilla et ole itse kirjoittanut koodia, joka käyttäisi tietokoneen levylle tallennettuja tietoja tai tallentaisi tietoja kiintolevyn tiedostoihin. Eräät valmiina annetut ohjelmakomponentit tosin ovat näin tehneet: esimerkiksi DNA-tietoja käsitellyt ohjelma luvusta 5.6 osasi lukea syötteensä tekstitiedostosta, samoin Stars-projekti ja RobotTribes.

Tiedostojen käsitteleminen on todellisissa käyttösovelluksissa erittäin yleistä. Syitä on monenlaisia; tässä eräitä:

  • Halutaan, että ohjelma voi tallentaa dokumentteja (esim. tekstidokumentti, PowerPoint-esitys, kokemuspäiväkirjaan tehdyt merkinnät) siten, että ne säilyvät kiintolevyllä tms. massamuistissa myös ohjelman käyttökertojen välissä ja niitä voi palata muokkaamaan.
  • Halutaan, että ohjelma osaa ottaa tiedostoon kirjatut tiedot syötteekseen (esim. tallennettu mittausdata) ja laskea tuloksia niiden perusteella.
  • Halutaan, että käyttäjä voi tehdä sovelluksen käyttämiseen liittyviä asetuksia (esim. kieliasetus). Asetukset tallennetaan tiedostoon ja ladataan aina, kun sama käyttäjä käynnistää sovelluksen.
  • Halutaan tallentaa tietokonepelin tilanne ja ladata se käyttäjän pyytäessä.

Tässä luvussa tutustut tiedostojen käsittelemiseen vain lyhyesti. Tarkastelu on käytännöllinen: näet muutaman perustyökalun, jota tiedostojen käsittelemiseen voi Scala-ohjelmissa käyttää. Lisää aiheesta opit muilla ohjelmointikursseilla tai omin toimin vaikkapa nettilähteiden avulla.

I/O-kirjastoista

On tapana sanoa, että kun tiedostoa käytetään ohjelman syötteenä, ohjelma lukee (read) tiedostoa. Vastaavasti tallennettaessa tietoa ohjelma kirjoittaa tiedostoon (write, joissakin yhteyksissä myös print). Lukemiseen ja kirjoittamiseen viitataan usein termillä I/O (sanoista input/output). Yleistermi I/O kattaa tiedostojen käsittelyn lisäksi myös muunlaisen vuorovaikutuksen ohjelman ja muiden tahojen välillä, kuten ruudulle tulostamisen ja tietoverkon käytön.

Ohjelmointikielten peruskirjastoista löytyy käytännössä aina jonkinlainen I/O-ohjelmakirjasto, jolla voi käsitellä tiedostoja. Scalan I/O-kirjasto löytyy arvattavan nimisestä pakkauksesta scala.io.

Koska Scalasta voi helposti käyttää myös Java-kielen kirjastoja (luku 5.4), joihin lukeutuu kelvollinen I/O-kirjasto, ei erillisen monipuolisen I/O-kirjaston laatiminen Scala-ohjelmointia varten ole toistaiseksi noussut kovin korkealle Scala-kieltä kehittävien tahojen asialistalla. Pakkauksessa scala.io on ainoastaan muutama suhteellisen yksinkertainen työkalu muutamaan suhteellisen yksinkertaiseen perustarpeeseen kuten tekstitiedostojen lukemiseen. Muihin tarpeisiin Scala-ohjelmissa käytetään toistaiseksi esimerkiksi pakkausta java.io tai jotakin muuta kirjastoa.

Tekstitiedostoista

Tiedostoihin, kuten tietokoneen muistiin muutenkin, voi tallentaa dataa monessa eri muodossa (luku 5.4). Tässä luvussa pitäydymme ns. plain text -tekstitiedostoissa, joihin tallennetut bitit on tarkoitus tulkita kirjoitusmerkkeinä.

Tekstitiedostojen hyviin puoliin lukeutuu se, että niitä voi helposti muokata erilaisissa editoriohjelmissa (esim. Emacs, Notepad tai Eclipse). Monissa I/O-kirjastoissa on välineitä, jotka sopivat nimenomaan tekstitiedostojen käsittelyyn.

Tiedoston lukeminen, esimerkki 1/7

Tavoite: luetaan muutama merkki

Olkoon meillä olemassa tekstitiedosto nimeltä example.txt, jolla on seuraava sisältö:

This is the first line from the file.
This is the second one.
This third line is the last.

Tällainen esimerkkitiedosto löytyy projektista Files, josta myös löytyvät kaikki tämän luvun esimerkkiohjelmat.

Laaditaan aluksi ohjelma, joka lukee tiedostoa merkki kerrallaan ja raportoi muutaman ensimmäisen lukemansa merkin. Ohjelman tuloste on tällainen:

The first  character in the file is T.
The second character in the file is h.
The third  character in the file is i.
The fourth character in the file is s.
The fifth  character in the file is  .
The sixth  character in the file is i.

Ratkaisu: fromFile ja next

scala.io-pakkauksessa on luokka Source, joka kuvaa dataa, jonka ohjelma lukee jostakin lähteestä, esimerkiksi tiedostosta. Luokalla on myös kumppaniolio, joka tarjoaa erilaisia tehdasmetodeita; yksi näistä on nimeltään fromFile. Tämä metodi luo Source-olion, joka saa datansa tiedostosta. Käytetään sitä:

import scala.io.Source

object ReadingExample1 extends App {

  val file = Source.fromFile("example.txt")
  println("The first  character in the file is " + file.next() + ".")
  println("The second character in the file is " + file.next() + ".")
  println("The third  character in the file is " + file.next() + ".")
  println("The fourth character in the file is " + file.next() + ".")
  println("The fifth  character in the file is " + file.next() + ".")
  println("The sixth  character in the file is " + file.next() + ".")
  file.close()

}
Tehdasmetodi fromFile ottaa parametriksi tiedoston nimen ja palauttaa Source-tyyppisen olion, joka pääsee käsiksi tuon tiedoston sisältöön.
Muuttuja file viittaa ohjelmassamme läpikäyjäolioon, jollaista sanotaan iteraattoriksi (iterator). Iteraattori liittyy johonkin tietolähteeseen (tiedostoon, alkiokokoelmaan tms.) ja osaa käydä sen sisällön kerran läpi.
Luodulta iteraattorilta voi pyytää seuraavan merkin next-metodilla. Tässä siis ensin saadaan ensimmäinen tiedostoon tallennetuista merkeistä (Char-tyyppinen arvo).
Iteraattori pitää sisällään kirjaa läpikäynnin etenemisestä. Sen tila muuttuu aina next-metodia kutsuttaessa. Uudet next-kutsut palauttavat seuraavia merkkejä tiedostosta.
Tiedoston lukemiseen sisältyy, että ohjelma pyytää käyttöjärjestelmältä yhteyden kyseiseen tiedostoon. Hyvään ohjelmointitapaan kuuluu vapauttaa tällaiset käyttöönotetut resurssit, kun niitä ei enää tarvita. Tämä hoituu close-metodikutsulla.
Tässä käytettiin suhteellista tiedostopolkua. Tämä ohjelma toimii, kunhan tiedosto example.txt löytyy ohjelman työhakemistosta eli juuri siitä kansiosta, jossa ohjelmaa ajetaan. Eclipsessä projektia ajettaessa työhakemisto on projektin juurikansio. (Voitaisiin myös käyttää absoluuttista tiedostopolkua.)

Tiedoston lukeminen, esimerkki 2/7: virhetilanteet

I/O-ohjelmointiin liittyy kiinteästi ajonaikaisten virhetilanteiden mahdollisuus. Esimerkiksi mikä tahansa äskeisen ohjelman file.next()-kutsuista epäonnistuu, mikäli tiedoston sisältämään dataan ei päästäkään käsiksi. Näin voi käydä vaikkapa silloin, jos kyseessä on muistitikulla oleva tiedosto, ja joku vetää tikun irti juuri, kun pitäisi lukea lisää dataa. Tällöin next-metodikutsu tuottaa tyyppiä IOException olevan ajonaikaisen virhetilanteen, joka katkaisee esimerkkikoodimme suorituksen. Jäljelläolevia rivejä ei suoriteta lainkaan.

Tavoite: suljetaan tiedosto aina

Yllä jo todettiin, että I/O-ohjelmoinnin "hygieniaan" kuuluu vapauttaa varatut resurssit, kun niitä ei enää tarvita. Esimerkissämme tämä tarkoittaa close-metodin kutsumista.

Äskeisessä ohjelmassa on close-kutsu. Se kuitenkin jää suorittamatta, mikäli jokin next-kutsuista katkaisee koodin suorittamisen poikkeustilanteen johdosta.

On hyvä opetella alusta pitäen huolehtimaan tiedoston sulkemisesta aina siinäkin tapauksessa, että lukemisen aikana tapahtuu virhe. Siihen on montakin tapaa; tässä käsittelemme niistä try-rakenteen.

Ratkaisu: try ja finally

Seuraava ohjelma toimii muuten samoin kuin edellinen mutta huolehtii tiedoston sulkemisesta myös virheen sattuessa.

import scala.io.Source

object ReadingExample2 extends App {

  val file = Source.fromFile("example.txt")

  try {
    println("The first  character in the file is " + file.next() + ".")
    println("The second character in the file is " + file.next() + ".")
    println("The third  character in the file is " + file.next() + ".")
    println("The fourth character in the file is " + file.next() + ".")
    println("The fifth  character in the file is " + file.next() + ".")
    println("The sixth  character in the file is " + file.next() + ".")
  } finally {
    file.close()
  }

}
try-sanalla ja aaltosulkeilla merkitään lohko, jonka koko ohjelmakoodi suoritetaan — tai ainakin yritetään suorittaa — ihan tavalliseen tapaan. Lohkon suorittaminen päättyy kesken, jos syntyy ajonaikainen poikkeustilanne. Tällöin katkeaisi koko tämän ohjelmamme suoritus siihen paikkaan, mutta...
... try-lohkon perään voi kirjoittaa finally-lohkon. Se määrittelee, mitä tehdään try-lohkon jälkeen kaikissa tapauksissa, myös silloin, jos try-lohkon suorittaminen katkesi poikkeustilanteeseen.
Tässä siis määritellään, että: "Lopuksi sulje yhteys tiedostoon, oli try-lohkon sisällön suorittaminen onnistunut tai ei."

Entä virheisiin reagoiminen?

finally-lohko siis mahdollistaa sen, että tietyt käskyt suoritetaan kaikissa tapauksissa, sattui virhe tai ei. Vaan entä jos haluat suorittaa tietyt käskyt vain siinä tapauksessa, että tiettyä koodinpätkää suoritettaessa tapahtui ajonaikainen virhe? Tällöin voisi esimerkiksi tulostaa käyttäjän näkyviin jonkin virheilmoituksen.

Käyttämämme rakenne ei myöskään estä ohjelmaa kaatumasta virheeseen finally-lohkon suoritettuaan. Entä jos haluaisit virheen sattuessa jatkaa ohjelman suoritusta tavalla tai toisella? (Tämä voi sovelluksesta ja virheestä riippuen olla mahdollista.)

Näihin on toki konstinsa, joista yksi on se, että try-rakenteeseen voi liittää catch-lohkon, joka määrää, mitä virheen sattuessa tehdään. (Tuota aihetta käsitellään toisilla ohjelmointikursseilla kuten Ohjelmointistudiot 1 ja 2. Löytänet lisätietoja helposti myös verkkohaulla.)

Tiedoston lukeminen, esimerkki 3/7

Tavoite: luetaan kukin merkki

Edellinen esimerkkiohjelma tulosti vain tiedoston kuusi ensimmäistä merkkiä. Laaditaan nyt ohjelma, joka tulostaa jokaisen merkin. Kun tiedoston sisältö on kuten edellä, näyttää nyt laadittavan ohjelman tuloste tältä:

Character #1 is T.
Character #2 is h.
Character #3 is i.
Character #4 is s.
Character #5 is  .
Character #6 is i.
Character #7 is s.
Character #8 is  .
Character #9 is t.
[Tulostetta lyhennetty tästä välistä.]
Character #82 is s.
Character #83 is  .
Character #84 is t.
Character #85 is h.
Character #86 is e.
Character #87 is  .
Character #88 is l.
Character #89 is a.
Character #90 is s.
Character #91 is t.
Character #92 is ..

Ratkaisu: Source-olio for-silmukassa

import scala.io.Source

object ReadingExample3 extends App {

  val file = Source.fromFile("example.txt")

  try {
    var charCount = 1              // askeltaja: 1, 2, ...
    for (char <- file) {
      println("Character #" + charCount + " is " + char + ".")
      charCount += 1
    }
  } finally {
    file.close()
  }

}
Iteraattorin voi käydä läpi for-silmukalla. Tämä vastaa sitä, että toistuvasti pyydettäisiin iteraattorilta seuraavaa arvoa next-metodilla, kunnes läpikäytäviä arvoja ei enää ole jäljellä.
Tässä siis toistetaan tulostamista ja merkkinumeron kasvattamista, kunnes tiedostosta on jokainen merkki käyty läpi.

Iteraattoreista ja for-silmukoista

Yllä kerrottiin, että iteraattori on olio, joka osaa käydä jonkin datan kertaalleen läpi.

Myös alkiokokoelmalta voi pyytää kokoelman sisältöä läpikäyvän iteraattorin. Kulissien takana Scalan kokoelmat käyttävätkin iteraattoriolioita tarjotakseen tuttuja palveluita.

Sen lisäksi, että iteraattorioliolla on pääsy läpikäytävään dataan, sen tehtävänä on pitää kirjaa yhdestä tuon datan läpikäyntikerrasta eli iteraatiosta. Tapa, jolla tästä pidetään kirjaa, riippuu kokoelmasta. Vaikkapa puskuria läpikäytäessä iteraattori voi pitää sisällään kirjaa seuraavaksi käsiteltävästä indeksistä.

Alkiokokoelmaa läpikäydessä sovellusohjelmoijan ei yleensä tarvitse luoda iteraattorioliota erillisellä käskyllä. Tämä ei johdu siitä, etteikö iteraattorioliosta olisi tällöin hyötyä, vaan siitä, että esimerkiksi Scala-työkalut huolehtivat tällöin iteraattorin luomisesta automaattisesti. Voimme tarkastella asiaa lyhyen yleissivistävästi.

Tässä ensin tutunlainen for-silmukka, joka tulostaa vektorin sisällön.

// Versio 1
val lukuja = Vector(10, 5, 2, 4)
for (luku <- lukuja) {
  println(luku)
}

Vektorilla on iterator-metodi, joka luo uuden kyseistä vektoria läpikäyvän iteraattoriolion (vrt Source.fromFile). Iteraattori osaa antaa vektorin sisällöstä alkion kerrallaan sekä pitää kirjaa siitä, missä alkiossa ollaan menossa. Seuraava koodi tekee saman kuin edellinenkin.

// Versio 2
val lukuja = Vector(10, 5, 2, 4)
val iteraattori = lukuja.iterator
for (luku <- iteraattori) {
  println(luku)
}

Saman tekee tämäkin koodinpätkä, jossa iteraattorin next ja hasNext-metodeita käytetään suoraan sen sijaan, että tuo työ jätettäisiin for-silmukan huoleksi:

// Versio 3
val lukuja = Vector(10, 5, 2, 4)
val iteraattori = lukuja.iterator
while (iteraattori.hasNext) {
  println(iteraattori.next())
}

Luvusta 6.3 tiedämme, että Scalan for-silmukan toteutuksessa käytetään foreach-metodia apuna. Esimerkiksi yllä olevan Version 1 for-silmukka on vain erilainen tapa kirjoittaa foreach-käsky. Scala-kääntäjä huolehtii siitä, että Versio 1 itse asiassa tarkoittaa käytännössä tätä:

// Versio 4
val lukuja = Vector(10, 5, 2, 4)
lukuja.foreach( println(_) )

Tässä siis kutsutaan vektoriolion foreach-metodia, mutta miten se on toteutettu? Metodin kuuluu käydä läpi vektorin oma sisältö, ja siihen tarkoitukseen vektori luo itseään läpikäyvän iteraattorin ja kutsuu sen foreach-metodia; iteraattori huolehtii läpikäynnin etenemisestä. Versio 4 yllä toimii siis oleellisesti samoin kuin seuraava viitosversio:

// Versio 5
val lukuja = Vector(10, 5, 2, 4)
lukuja.iterator.foreach( println(_) )

Syvemmälle iteraattorien toteutukseen emme nyt mene. Nämä esimerkit kuitenkin valottavat hieman sitä, mitä tapahtuu, kun käytät ohjelmassasi for-silmukkaa kokoelman läpikäymiseen.

Tiedoston lukeminen, esimerkki 4/7

Tavoite: kerätään koko tiedoston sisältö muuttujaan

Entä jos haluaisimme kerätä koko tiedoston sisällön ja välittää sen parametriksi jollekin funktiolle? Ehkä esimerkiksi lukisimme tiedostoon tallennetut nuotit ja välittäisimme kappaleen o1.play-funktiolle.

Tehdään juuri niin. Yksi tarkoitukseen sopiva esimerkkitiedosto on Files-projektin running_up_that_hill.txt.

Ratkaisu: mkString

import scala.io.Source
import o1.play

object ReadingExample4 extends App {

  val file = Source.fromFile("running_up_that_hill.txt")

  try {
    val entireContents = file.mkString
    play(entireContents)
  } finally {
    file.close()
  }

}
Iteraattorillakin on vastaava mkString-metodi (luku 4.2) kuin alkiokokoelmilla. Tässä sen palautusarvona saadaan merkkijono, jossa on tiedoston koko sisältö rivinvaihtomerkkeineen kaikkineen.

Tiedoston lukeminen, esimerkki 5/7

Tavoite: numeroidaan tiedoston rivit

Laaditaan ohjelma, joka tulostaa tiedoston sisältämät rivit numeroituina:

1: This is the first line from the file.
2: This is the second one.
3: This third line is the last.

Kohti ratkaisua: getLines

Voitaisiin tietysti käsitellä tiedoston sisältöä merkki kerrallaan (kuten esimerkeissä 1–3) tai muodostaa monirivinen merkkijono, jota sitten jatkokäsiteltäisiin (esimerkkiä 4 mukaillen). Kuitenkin tekstitiedostoa on luonnollista lukea ja käsitellä rivi kerrallaan, mikä onnistuukin helposti.

Tehdään ennen varsinaista ratkaisua pieni kokeilu. Koetetaan tulostaa tiedoston kaksi ensimmäistä riviä tähän tapaan:

This is the first line from the file.
This is the second one.

Tällaisen tulosteen voi tuottaa seuraavalla koodinpätkällä:

val tiedosto = Source.fromFile("example.txt")
val tiedostoRiveittain = tiedosto.getLines
println(tiedostoRiveittain.next())
println(tiedostoRiveittain.next())
getLines-metodi palauttaa toisen iteraattoriolion, joka tukeutuu alkuperäiseen "merkki kerrallaan" -iteraattoriolioon (johon file-muuttuja viittaa) ja komentaa sitä. Tällä toisella iteraattorioliolla sisällön voi käydä läpi riveittäin...
... sillä sen next-metodi pyytää file-iteraattorilta merkkejä aina rivinvaihtomerkkiin asti. Palautusarvona saadaan kaikki nämä merkit eli yksi rivi. (Palautusarvo on tyyppiä String eikä Char kuten alkuperäisellä iteraattorilla.)
Seuraava next-käsky palauttaa seuraavan rivin.

Ratkaisu

Tässä kokonainen ohjelma, joka tulostaa kaikki rivit numeroituina, kuten haluttiin:

import scala.io.Source

object ReadingExample5 extends App {

  val file = Source.fromFile("example.txt")

  try {
    var lineNumber = 1              // askeltaja
    for (line <- file.getLines) {
      println(lineNumber + ": " + line)
      lineNumber += 1
    }
  } finally {
    file.close()
  }

}
Silmukalla käydään läpi kukin niistä riveistä, jotka getLinesia kutsumalla saadaan.

Tässä vielä toinen tapa toteuttaa äskeisen try-lohkon sisältö. Alla on käytetty askeltajamuuttujan sijaan zipWithIndex-metodia (luku 8.4):

for ((line, index) <- file.getLines.zipWithIndex) {
  println((index + 1) + ": " + line)
}
Paritetaan kukin riveistä (nollasta alkavan) indeksin kanssa.
Käydään parit läpi.

Tiedoston lukeminen, esimerkki 6/7

Tavoite: ensin rivit, sitten niiden pituudet

Otetaan tavoitteeksi tuottaa tiedoston perusteella seuraavanlainen tuloste:

LINES OF TEXT:
1: This is the first line from the file.
2: This is the second one.
3: This third line is the last.
LENGTHS OF EACH LINE:
37 characters
23 characters
28 characters
THE END

Ratkaisuyritys: kaksi kertaa getLines

Ongelmaan löytyy yksinkertainen ratkaisumalli:

  1. Käydään läpi tiedoston kaikki rivit tulostaen ne numeroituina.
  2. Sitten käydään rivit uudestaan läpi tulostaen kunkin pituus.

Yritetään muuttaa tämä ajatus suoraan Scalaksi. Laaditaan kaksi peräkkäistä silmukkaa. Kummassakin kutsutaan getLines-metodia ja käydään rivit läpi yksitellen:

import scala.io.Source

object ReadingExample6 extends App {

  val file = Source.fromFile("example.txt")

  try {

    println("LINES OF TEXT:")
    var lineNumber = 1              // askeltaja
    for (line <- file.getLines) {
      println(lineNumber + ": " + line)
      lineNumber += 1
    }
    println("LENGTHS OF EACH LINE:")
    for (line <- file.getLines) {
      println(line.length + " characters")
    }
    println("THE END")

  } finally {
    file.close()
  }

}

Kuitenkaan tämän ohjelman tuloste ei miellytä:

LINES OF TEXT:
1: This is the first line from the file.
2: This is the second one.
3: This third line is the last.
LENGTHS OF EACH LINE:
THE END

Pituudet jäivät kokonaan tulostumatta!

Tiedoston lukeminen, esimerkki 7/7

Tavoite: selvitetään edellisen esimerkin bugi

Edellisen esimerkin toimimattomuus juontuu siitä, että iteraattori osaa käydä käsittelemänsä datan läpi ainoastaan yhden kerran. Iteraattori pitää kirjaa siitä, missä ollaan menossa, mutta ei palaa taaksepäin.

Esimerkiksi fromFile-metodin palauttama iteraattoriolio (jota myös getLinesin kautta epäsuorasti käytämme) osaa käydä tiedoston sisällön läpi alusta loppuun vain kertaalleen. Kun jälkimmäisessä silmukassa kutsutaan getLines-funktiota, saadaan rivit vain siitä kohdasta eteenpäin, johon aiemmin jäätiin. Koska ensimmäinen silmukka oli jo ehtinyt tiedoston loppuun, ei toiselle silmukalle jäänyt käsiteltäviä rivejä lainkaan.

Yksi ratkaisutapa olisi pyytää iteraattori käskyllä Source.fromFile("example.txt") kahteen kertaan, kerran kummankin silmukan alussa. Kumpikin silmukka siis lukisi koneelle tallennetun tiedoston erikseen, toisistaan riippumattomasti. Tämän ratkaisumallin heikkoutena on, että ohjelmamme lukisi tiedoston kahdesti aivan turhaan, ja tiedostojen lukeminen massamuistista on huomattavan hidasta verrattuna tyypillisten ohjelmointikielen käskyjen suorittamiseen.

Toinen tapa on ottaa koko tiedoston sisältö talteen alkiokokoelmaan, jonka voi sitten käydä läpi niin monta kertaa kuin on tarvis. Tämän ratkaisumallin heikkoutena on se, että tiedoston koko sisältö on otettava talteen keskusmuistiin.

Alla on esimerkki jälkimmäisestä ratkaisutavasta.

Ratkaisu: toVector

import scala.io.Source

object ReadingExample7 extends App {

  val file = Source.fromFile("example.txt")

  try {

    val vectorOfLines = file.getLines.toVector

    println("LINES OF TEXT:")
    var lineNumber = 1              // askeltaja
    for (line <- vectorOfLines) {
      println(lineNumber + ": " + line)
      lineNumber += 1
    }

    println("LENGTHS OF EACH LINE:")
    for (line <- vectorOfLines) {
      println(line.length + " characters")
    }
    println("THE END")

  } finally {
    file.close()
  }


}
Rivi-iteraattorilta voi pyytää kaikki rivit vektoriin (vrt. mkString esimerkissä 4 yllä). Nyt tiedoston sisältöön pääsee käsiksi Vector[String]-tyyppisen muuttujan avulla ja sitä voi käsitellä ohjelmassa kuin mitä tahansa muutakin vektoria.
Vektorin voi käydä läpi kuinka monta kertaa vain. Tämä toteutus toimii ja tuottaa halutun tulosteen.

Tiedoston kirjoittaminen

Tiedostojen kirjoittaminen onnistuu helposti tarkoitukseen laadittua luokkaa käyttäen. Tekstitiedostojen kirjoittamiseen sopii esimerkiksi java.io-pakkauksen luokka PrintWriter.

Alla on pieni esimerkkiohjelma, joka käyttää PrintWriter-luokkaa tulostaakseen tekstitiedostoon allekkain kymmenentuhatta satunnaislukua väliltä 0–99.

import java.io.PrintWriter
import scala.util.Random

object WritingExample extends App {

  val fileName = "random.txt"
  val file = new PrintWriter(fileName)
  try {
    for (n <- 1 to 10000) {
      file.println(Random.nextInt(100))
    }
    println("Created a file " + fileName + " that contains pseudorandom numbers.")
    println("In case the file already existed, its old contents were replaced with new numbers.")
  } finally {
    file.close()
  }
}
PrintWriter-olion voi luoda näin. Parametriksi annetaan kirjoitettavan tiedoston nimi. Huom! Tämän niminen tiedosto luodaan, jos sitä ei ennestään ollut olemassa. Jos taas oli, niin tiedoston koko vanha sisältö tuhoutuu, ja ohjelman kirjoittama uusi sisältö korvaa sen.
println-metodilla voi kirjoittaa tiedostoon yhden rivin tekstiä.
Yhteyden sulkemisesta on syytä huolehtia aina myös kirjoittaessa. Itse asiassa se on tiedostoa kirjoittaessa erityisen tärkeää, koska vasta yhteyttä suljettaessa vahvistuu viimeisten merkkien tallentaminen levylle. (Tehokkuussyistä tiedostonkirjoittamiskäskyt eivät aina toimi välittömästi, vaan keräävät kirjoitettaviksi määrättyä dataa keskusmuistissa olevaan puskuriin. Puskurista viedään kerralla runsaasti dataa tiedostoon, kunhan sitä on ensin puskuriin kertynyt — tai yhteys suljetaan.)

Kokeile

Tämäkin ohjelma löytyy Files-projektin pakkauksesta o1.io. Kokeile ajaa se.

Syntyvä tekstitiedosto ei tule Eclipsessä näkyviin, ellet ensin päivitä Package Explorer-näkymää. Klikkaa Files-projektia oikealla napilla ja valitse Refresh, niin uusi tiedostokin ilmestyy luetteloon. Katso sen sisään, niin huomaat, että tiedostossa on pitkä luettelo satunnaislukuja.

Voit kokeilla ajaa ohjelman uudestaan. Vanhat luvut korvautuvat uusilla.

Tiedostonkäsittelyharjoitus

Laadi ohjelma, joka pyytää käyttäjältä tiedoston nimen ja lukee nimetystä tiedostosta desimaalilukuja ja laskee niiden perusteella muutaman tilastotiedon: lukujen lukumäärä, keskiarvo, mediaani sekä yleisimmän luvun esiintymien lukumäärä.

Syötetiedostossa on oltava desimaalilukuja (myös kokonaisluvut kyllä kelpaavat) omilla riveillään. Esimerkki:

10.4
5
4.12
10.9
10.9

Jos projektissa on tiedosto kokeilu.txt, jossa on nuo viisi riviä, niin ohjelman tulisi toimia tähän tapaan. Huomaa, että tiedoston nimi on käyttäjän antama syöte, ei ohjelman tuloste.

Please enter the name of the input file: kokeilu.txt
Count: 5
Average: 8.264
Median: 10.4
Highest number of occurrences: 2

Pohja ohjelmalle löytyy Files-projektin tiedostosta FileStatistics.scala. Kirjoita koodisi sinne.

Käytä tryfinally-rakennetta ja muista sulkea tiedosto close-käskyllä.

Voit käyttää syötteenä WritingExample-ohjelman tuottamaa satunnaislukutiedostoa. Kuinka asianmukaisilta näennäissatunnaislukujen tilastotiedot näyttävät?

A+ esittää tässä kohdassa tehtävän palautuslomakkeen.

Scala-temppunurkka: lisää tietotyypeistä

Seuraavat bonusaiheet eivät ole välttämättömiä tiedostojen käsittelemiseksi, mutta ne voivat kätevöittää sitä ja opettaa lisää Scalan tyyppijärjestelmästä yleisemminkin.

Johdanto: mikä useAndClose?

Otetaan virikkeeksi tämä aiemman kurssilaisen havainto:

Meinasin ensin kysyä kysymyksen useAndClose-metodista, joka on tuolla O1Library-projektissa, että mitä siinä tapahtuu, mutta kysymystä väsätessä ja asiaa samalla tutkien taisinkin päästä jo jonkin verran kärryille.

Opiskelija huomasi, että muutamassa kurssin valmiissa projektissa on tiedostojen lukemisessa käytetty apuna O1Library-pakkauksesta löytyviä työkaluja. Yksi niistä useAndClose-niminen funktio, jota voi käyttää esimerkiksi näin:

useAndClose(textFile)( _.getLines.toVector )
useAndClose ottaa kaksi parametria (kahdessa erillisessä luettelossa vähän kuin tabulate; luku 6.1).
Ensimmäinen parametri on viittaus resurssiin — tässä tiedostoon — jonka sisältöä halutaan käyttää ja joka halutaan lopuksi sulkea kutsumalla sen close-metodia.
Toinen parametri on funktio, joka määrittää, mitä tuolla resurssilla halutaan tehdä. Tässä tapauksessa halutaan ottaa tiedoston kaikki rivit ja laittaa ne vektoriin. useAndClose palauttaa tuloksenaan näin muodostetun vektorin.

Funktio useAndClose on eräs Scala-kielinen toteutus ajatukselle, joka tunnetaan nimellä loan pattern: funktio hallinnoi resurssin käyttöä ja huolehtii sen sulkemisesta. Tämän funktion kutsujan ei tarvitse itse erikseen käyttää esimerkiksi try- ja finally-rakenteita tai kutsua tiedoston close-metodia kuten olemme tässä luvussa tehneet, vaan tuo toiminnallisuus on toteutettu valmiiksi useAndClose-funktioon.

Tämän apufunktion toteutus löytyy O1Library-projektin pakkauksesta o1.util. Alla esitellään sen toteutus, jonka ymmärtäminen vaatii uusia käsitteitä.

useAndClose-funktion toteutus

def useAndClose[Resource <: Closeable, Result](resource: Resource)(operation: Resource => Result) = {
  try {
    operation(resource)
  } finally {
    resource.close()
  }
}
Funktio useAndClose on yleiskäyttöinen. Se ei rajaa tiukasti, millaisille resursseille se toimii tai millaisen tuloksen se palauttaa, vaan nämä kaksi seikkaa ovat funktion tyyppiparametreja. Yllä olevassa esimerkissä Resource oli tiedosto ja Result oli merkkijonoja sisältävä vektori, mutta useAndClose toimii muillekin tyypeille.
Funktion ensimmäinen varsinainen parametri on tyyppiä Resource eli esimerkiksi tiedosto.
Toinen varsinainen parametri on funktio, joka vastaanottaa Resource-tyyppisen parametrin ja palauttaa Result-tyyppisen arvon. Esimerkissämme se oli nimetön funktio _.getLines.toVector.
useAndClose suorittaa parametriksi saamansa toimenpiteen parametriksi saamalleen resurssille. Se huolehtii tryfinally-rakenteella resurssin sulkemisesta.
Mutta katsotaanpa vielä tuota ensimmäistä tyyppiparametria.

Ylempänä useAndClose-funktion esiin nostanut kysyjä jatkoi:

Mitä Resource <: Closeable tarkalleen ottaen tekee?

Aloitetaan siitä, mitä Closeable tuossa esimerkissä tarkoittaa ja palataan sitten siihen, mikä on merkinnän <: tarkoitus Scalassa.

Tyyppialias

Samassa pakkauksessa o1.util on tällainen määrittely:

type Closeable = { def close(): Unit }

Koodissa on kaksi "outoa juttua":

Mikä on tuo type?
Mikä on tuo abstraktilta metodilta näyttävä juttu yhtäsuuruusmerkin perässä?

Katsotaan näistä ensin type. Se on Scalan avainsana, jolla voi määritellä tyyppialiaksen (type alias) eli nimen jollekin tietotyypille. Alla on ihan yksinkertainen irtoesimerkki tyyppialiaksesta; määritellään vaikkapa Int-tyypille toinen nimi:

 type Kokonaisluku = Intdefined type alias Kokonaisluku

Nyt Kokonaisluku tarkoittaa samaa tyyppiä kuin Int ja voimme esimerkiksi käyttää sitä funktion määrittelyssä:

def isompi(luku: Kokonaisluku) = luku + 1isompi: (luku: Kokonaisluku)Int

Tuolle funktiolle voi antaa parametriksi ihan tavallisen Int-arvon:

isompi(10)res0: Int = 11

Ilmeisesti siis käsky type Closeable = { def close(): Unit } määrittelee, että Closeable on nimi jonkinlaiselle tyypille, mutta millaiselle?

Rakenteellinen tyyppi

Seuraava REPL-kokeilu auttaa ymmärtämään äskeisen koodin. Käytetään apuna tätä miniluokkaa:

class River(val name: String, val length: Int) {
  override def toString = "the river " + name
}defined class River

Jokiolioilla on pituus. Myös alkiokokoelmilla kuten vektoreilla on pituus. Paljon muuta yhteistä noilla olioilla ei olekaan, mutta jo tuo riittää siihen, että voimme tehdä funktion, joka käsittelee "sellaisia olioita joilla on pituus" ja joka toimii sekä jokiolioille että vektoreille:

import scala.language.reflectiveCallsimport scala.language.reflectiveCalls
def reportLength(somethingThatHasALength: { def length: Int }) = {
  println("The object is " + somethingThatHasALength)
  println("Its length is " + somethingThatHasALength.length)
}reportLength: (somethingThatHasALength: AnyRef{def length: Int})Unit
Tässä parametri on nimeämätöntä rakenteellista tyyppiä (structural type), joka ainoastaan määrittelee, että parametriksi välitetyllä oliolla pitää olla length, joka on kokonaisluku.
Sillä perusteella on sallittua selvittää parametriolion length-arvo metodin rungossa.

Käyttöesimerkkejä:

reportLength(new River("Amazon", 6437))The object is the river Amazon
Its length is 6437
reportLength(Vector(123, 456))The object is Vector(123, 456)
Its length is 2

Palataan aiempaan koodiin:

type Closeable = { def close(): Unit }

Tässä määritellään, että Closeable on nimi Unit-arvoisen close-metodin sisältävien olioiden tyypille. Tällaisia ovat muiden muassa tiedostoista dataa tuovat Source-iteraattorit.

Tyyppirajaus

Palataan vielä taaksepäin useAndClose-funktioon:

def useAndClose[Resource <: Closeable, Result](resource: Resource)(operation: Resource => Result) = {
  try {
    operation(resource)
  } finally {
    resource.close()
  }
}
Tyyppiparametrille Resource on määritelty yläraja (upper bound). Määrittely tarkoittaa, että tyypin Resource tulee olla Closeable tai jokin sen alatyyppi. Tässä voisi lukea myös Resource <: { def close(): Unit }.
Tästä seuraa, että useAndClose-funktiota käytettäessä ensimmäiseksi parametriksi voi antaa esim. tiedostoiteraattorin, koska sillä on close-metodi, mutta ei vaikkapa merkkijonoa tai lukua, koska niillä ei ole.
finally-lohkon metodikutsu on sallittu mainittujen tyyppimäärittelyjen perusteella.

Äskeisessä koodissa siis Resource viittaa mihin tahansa tyyppiin, jota käytetään useAndClosen ensimmäisessä parametrissa. Kunhan tuo tyyppi on ylärajan mukainen, niin se kelpaa. Tässä tapauksessa kelpaa tiedostoiteraattorin sijaan mikä vain muukin tyyppi, kunhan close-metodi löytyy.

class Vault(val number: Int) {
  def close() = {
    println(s"Vault $number: Clank!")
  }
}defined class Vault
useAndClose(new Vault(111))( _ => println("War never changes.") )War never changes.
Vault 111: Clank!

Ylärajojen lisäksi Scalan tyyppijärjestelmässä on myös paljon muita ominaisuuksia, joihin voit tutustua esimerkiksi kirjavinkkisivulta aloittamalla, jos siltä tuntuu. Myös kevään jatkokurssilla tulee niistä puhetta.

Vapaaehtoista pohdittavaa/selvitettävää: millä tavoin useAndClose olisi huonompi, jos se olisi määritelty alla olevalla yksinkertaisemmalla tavalla, ilman tyyppirajausta?

// Yllä käytetty versio:
def useAndClose[Resource <: Closeable, Result](resource: Resource)(operation: Resource => Result) = // ...

// Toinen, huonompi, versio:
def useAndClose[Result](resource: Closeable)(operation: Closeable => Result) = // ...

Yhteenvetoa

  • Ohjelmointikielten peruskirjastoista löytyy välineitä syötteen lukemiseen ja tulosteen kirjoittamiseen eli I/O:hon. Eräs usein tarvittu I/O:n muoto on tiedostojen käsittely.
  • Pakkaus scala.io tarjoaa välineitä muun muassa tekstitiedostojen lukemiseen.
  • Tiedostoja käsitellessä on aina syytä huomioida poikkeustilanteiden mahdollisuus.
  • Lisää I/O:sta, tiedostoista ja poikkeustenkäsittelystä muilla ohjelmointikursseilla ja muista lähteistä.
  • Lukuun liittyviä termejä sanastosivulla: I/O eli input/output; tiedosto, tekstitiedosto; ajonaikainen virhe, poikkeustenkäsittely.

Palaute

Huomaathan, että tämä on henkilökohtainen osio! Vaikka olisit tehnyt lukuun liittyvät tehtävät parin kanssa, täytä palautelomake itse.

Tekijät

Tämän oppimateriaalin kehitystyössä on käytetty apuna tuhansilta opiskelijoilta kerättyä palautetta. Kiitos!

Kierrokset 1–13 ja niihin liittyvät tehtävät ja viikkokoosteet on laatinut Juha Sorva.

Kierrokset 14–20 on laatinut Otto Seppälä. Ne eivät ole julki syksyllä, mutta julkaistaan ennen kuin määräajat lähestyvät.

Liitesivut (sanasto, Scala-kooste, usein kysytyt kysymykset jne.) on kirjoittanut Juha Sorva sikäli kuin sivulla ei ole toisin mainittu.

Tehtävien automaattisen arvioinnin ovat toteuttaneet: (aakkosjärjestyksessä) Riku Autio, Nikolas Drosdek, Joonatan Honkamaa, Jaakko Kantojärvi, Niklas Kröger, Teemu Lehtinen, Strasdosky Otewa, Timi Seppälä, Teemu Sirkiä ja Aleksi Vartiainen.

Lukujen alkuja koristavat kuvat ja muut vastaavat kuvituskuvat on piirtänyt Christina Lassheikki.

Yksityiskohtaiset animaatiot Scala-ohjelmien suorituksen vaiheista ovat suunnitelleet Juha Sorva ja Teemu Sirkiä. Niiden teknisen toteutuksen ovat tehneet Teemu Sirkiä ja Riku Autio käyttäen Teemun toteuttamia Jsvee- ja Kelmu-työkaluja.

Muut diagrammit ja materiaaliin upotetut vuorovaikutteiset esitykset on laatinut Juha Sorva.

O1Library-ohjelmakirjaston ovat kehittäneet Aleksi Lukkarinen ja Juha Sorva. Useat sen keskeisistä osista tukeutuvat Aleksin SMCL-kirjastoon.

Opetustapa, jossa käytämme O1Libraryn työkaluja (kuten Pic) yksinkertaiseen graafiseen ohjelmointiin on saanut vaikutteita tekijöiden Flatt, Felleisen, Findler ja Krishnamurthi oppikirjasta How to Design Programs sekä Stephen Blochin oppikirjasta Picturing Programs.

Oppimisalusta A+ on luotu Aallon LeTech-tutkimusryhmässä pitkälti opiskelijavoimin. Pääkehittäjänä toimii tällä hetkellä Jaakko Kantojärvi, jonka lisäksi järjestelmää kehittävät useat tietotekniikan ja informaatioverkostojen opiskelijat.

Kurssin tämänhetkinen henkilökunta on kerrottu luvussa 1.1.

Lisäkiitokset tähän lukuun

Luvussa tehdään vääryyttä Kate Bushin musiikille. Kiitos ja anteeksi.

a drop of ink
Palautusta lähetetään...